Aan het begin van een zondagavond word ik door een dame gebeld of ze mij iets mocht vragen. Uiteraard is dit geen enkel probleem. De schoonzus van de dame in kwestie was verwacht, maar toch snel overleden en wie moest ze nu met de uitvaartpolis van haar schoonzus bellen? En of ik de uitvaart ook mocht verzorgen? Op de polis stond wel een telefoonnummer, maar dat was van een callcenter die doorschakelt met een grote organisatie, maar ze wilden liever dat ik het afscheid zou begeleiden. Ik hoorde de naam van de verzekeraar en ik wist het niet, er zijn zoveel verschillende polissen. Ook bood de polis geen duidelijkheid over hoe de uitbetaling zou zijn. Omdat het zondagavond was kon ik de verzekeraar niet bereiken. Na contact met collega’s gehad te hebben, die mij het antwoord ook schuldig moesten blijven, kon ik de familie dus helaas geen antwoord op hun vraag geven. Dit is toch wel erg vervelend in zo’n situatie.

Dan zit je op een zondagavond met een verwacht of onverwacht overlijden van je dierbare echtgenoot, partner, ouders of wie dan ook, en je weet niet wat te doen. Dan slaat de paniek toe. Juist om deze reden is het goed om bij leven goed te kijken wat je wilt en wie je kunt en mag bellen bij overlijden, zodat je niet in de vervelende en onzekere situatie komt waarin deze familie is terecht gekomen. Uiteindelijk is alles goed gekomen, zoals altijd, maar het kost toch veel energie en onzekerheid in deze toch al moeilijke tijd.