Het was begin 2018; Ik was net gestart als uitvaartondernemer en ik kreeg op een ochtend een telefoontje van een mevrouw die mij vroeg of ik met haar en haar man wilde afspreken om eens samen om tafel te zitten. Ze waren beiden nog gezond, maar wilden graag alles voor hun afscheid geregeld hebben, mocht de tijd daar zijn. Toen ik bij hen binnenkwam, zag ik mijn advertentie uit de lokale krant op de koelkast hangen, dit vond ik toentertijd al erg bijzonder om te zien. Tijdens de koffie vertelden ze hun wensen en ik de mogelijkheden en de daarbij behorende kosten. Nadat ik alles voor hen had uitgezocht en we dit nogmaals hadden besproken, ging alles bij mij in mijn dossier en bij hen in een map in de kast.

Eind 2020, bijna 3 jaar later, werd ik gebeld door de zoon van het echtpaar. Zijn vader was overleden en hij was door zijn moeder gevraagd mij te bellen om alles te regelen. Na een gesprek thuis met mevrouw en haar kinderen hebben we gekeken of de wensen nog actueel waren en of er nog wijzigingen moesten plaatsvinden. Er was een kleine verandering, wat ook nog een verbetering was en we met gemak konden aanpassen, er stond immers nog niets vast. Alles kon nog bepaald worden. Voor de familie was het fijn en ontspannen dat er onverwachts geen moeilijke keuzes meer gemaakt hoefden te worden. Er was tijd om rustig afscheid te nemen.

Na de crematieplechtigheid vertelde de familie mij dat het erg fijn was dat de grote lijnen vooraf al besproken waren en ook het feit dat ik geen vreemde was, zorgde bij de familie voor rust. Een week later werd ik thuis verrast met een ontzettend mooi boeket bloemen als dank voor mijn werk. Uiteraard is dit absoluut niet nodig. Ik doe mijn werk met veel liefde, maar toch is het fijn om te merken hoezeer dit gewaardeerd wordt. Dankbaar ben ik de familie dat ik hen heb
mogen bijstaan in deze bijzondere periode.

Gewoon… ‘Omdat iedere uitvaart zorg verdient!