Het is zaterdagochtend en ik zit in de stoel bij de kapper. Mijn telefoon gaat en wanneer ik opneem heb ik een dame aan de lijn die vraagt of ze mij om advies mag vragen. ‘Natuurlijk, dat mag altijd’, is mijn antwoord.
 
De dame aan de lijn verteld dat haar moeder die nacht is overleden in het ziekenhuis en de familie besloot toen de verzekering te bellen, omdat ze eigenlijk niet goed wisten wie anders te contacteren, vooral omdat het overlijden eigenlijk toch wel onverwachts was. De medewerkster van de verzekering vertelde de dochter dat het op het moment erg druk was en dat de familie voor zondag een afspraak kon maken, maar de medewerkster kon op dat moment nog niet vertellen bij welke uitvaartbegeleider dit zou zijn. De vraag van de dochter aan mij is dan ook of dit misschien ook anders zou kunnen. Ze weet op dat moment niet eens waar haar moeder is en ze wil eigenlijk wel heel graag dat moeder die dag nog verzorgd kan worden, wat ik ook goed kan begrijpen. Ik vertel haar dat, wanneer ze dat zou willen, ik haar en de familie met liefde wil bijstaan, maar dat ze dan wel de opdracht bij de verzekeraar moeten intrekken.
 
Zogezegd, zo gedaan en toen ik dezelfde ochtend de bevestiging kreeg dat ik de uitvaart mocht begeleiden heb ik direct gebeld met het mortuarium waar moeder op dat moment verbleef en direct een tijdstip afgesproken dat zij dezelfde middag nog opgehaald kon worden. Begin van de middag ben ik bij de familie op bezoek gegaan om de eerste zaken door te spreken en welke kist gekozen zou worden, zodat mijn team deze meteen kon meenemen. Gezamenlijk spraken we het afscheid in grote lijnen door en aansluitend aan dit gesprek ben ik met de dochter naar het uitvaartcentrum gereden, waar ook haar overleden moeder was aangekomen. Samen hebben we haar verzorgd en gekleed. Hierna verbleef moeder in de familiekamer van het uitvaartcentrum, waar de familie op elk moment van de dag naar hun vrouw en moeder toe konden gaan om elke dag een beetje meer afscheid te nemen. Achteraf kijkt de familie hier met een fijn gevoel op terug en waren ze blij met deze mogelijkheid. Dus ook al bent u verzekerd bij een maatschappij of andere organisaties en u bent niet helemaal tevreden met de mogelijkheden die er zijn? U kunt altijd advies inwinnen en u hebt altijd de vrije keuze om te kiezen waar u zich goed bij voelt. Dat is het allerbelangrijkste! Gewoon. Omdat iedere uitvaart zorg verdient!